BTW-aangifte Mijn Belastingdienst mogelijk niet verstuurd

De Belastingdienst stelt vast dat in een aantal gevallen de btw-aangifte wel is ingevuld, maar nog niet is verzonden bij ondernemers die gebruik maken van het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Dit komt omdat deze gebruikers een belangrijke handeling vergeten zijn. Om btw-aangifte via het portaal te kunnen doen, moet de gebruiker inloggen met DigiD. Na het invullen van de aangifte moet de gebruiker opnieuw inloggen met DigiD om de aangifte te versturen. Deze laatste stap is door een aantal gebruikers niet gedaan.

De Belastingdienst heeft een brief naar de betreffende ondernemers gestuurd om hen te wijzen op de niet verzonden aangifte. Hiermee wil de Belastingdienst voorkomen dat zij een naheffingsaanslag met boete krijgen.

Controle

Als de ondernemer zelf wil controleren of zijn btw-aangifte wel of niet is verstuurd, doet hij dat als volgt:

1. Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

2. Het tabblad ‘Omzetbelasting’ selecteren.

3. Kijken onder ‘Openstaande btw-aangiften’ wat de status is van de aangifte.
Staat bij de status ‘nog insturen’? Dan heeft de ondernemer de aangifte nog niet verstuurd.
Staat er ‘nog ondertekenen’? Dan heeft hij de aangifte niet ondertekend én ook niet verstuurd. Na ondertekening moet hij opnieuw inloggen met DigiD om de aangifte alsnog te versturen.

 

Bron: Taxence

De CijferWijzer

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws
op het gebied van ondernemen, financiële zaken en administratie.

Something went wrong. Please check your entries and try again.