Aanvraag schuldhulp vereenvoudigen

AMSTERDAM – Nederland telt meer dan een half miljoen huishoudens met een problematische schuld van gemiddeld €40.000. Het aanvragen van hulp is voor velen een grote stap. En niet alleen vanwege de schaamte.

„Een hele grote groep steekt zijn vinger wel op, maar gooit het bijltje er tijdens de intake alsnog bij neer”, vertelt ondernemer Christiaan van der Ven. Als iemand met schulden zich meldt bij de gemeente, volgt er een inschrijfprocedure waarbij de financiële situatie in beeld moet worden gebracht. Volgens Van der Ven haakt circa 50% tijdens de intake af.

Budgetscan

Van der Ven wil het uitvalpercentage drastisch reduceren door het aanvraagproces te automatiseren. Samen met medeoprichters Dirk-Jan Wolfert en Anco Galesloot richtte hij in mei 2018 de startup Budlr op met als doel software te ontwikkelen voor schuldpreventie, vroege signalering en budgetverbetering. Vorig jaar introduceerden ze de budgetscan. Binnen de tool kan een koppeling gemaakt worden met de bank, zodat financiële gegevens automatisch geüpload worden.

Pijnpunten

„Onze software rangschikt de uitgaven naar prioriteit, waardoor direct inzichtelijk is waar de pijnpunten zich bevinden”, legt Van der Ven uit. „Op die manier zien aanvrager en hulpverlener snel in welke uitgaven gesneden kan worden om de uitgaven niet boven de inkomsten te laten uitkomen.”

Budlr wil uitgroeien tot hét aanvraagplatform voor schuldhulp. De uitrol staat gepland voor het eerste kwartaal van 2020. Naast gemeenten richt Budlr zich op kredietbanken, bewindvoerders, budgetcoaches en hypotheekbanken.

Bron: De Telegraaf

De CijferWijzer

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws
op het gebied van ondernemen, financiële zaken en administratie.

Something went wrong. Please check your entries and try again.