De Belastingdienst stelt eisen aan de administratie en boekhouding. Deze zaken moet je in je administratie opnemen:
De bewaartermijn voor gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken is minimaal 10 jaar. De basisgegevens van je administratie moet je minimaal 7 jaar bewaren. Deze basisgegevens zijn in ieder geval:
Bewaar je de gegevens digitaal? Zorg er in dat geval voor dat je tijdens de bewaartermijn bij alle gebruikte programma’s en opgeslagen informatie kunt. Dat betekent ook dat je toegang moet houden tot (mogelijk betaalde) programma’s die je op dit moment niet meer gebruikt. Houd daar rekening mee.
Met de Belastingdienst kun je afspraken maken over de manier waarop je de gegevens van je administratie bewaart. Bewaren kan in de vorm van een digitale boekhouding of op papier. Bekijk hoeveel details je moet bewaren. Bewaar je bijvoorbeeld wel of geen dagstaten of telstroken van de kassa? De Belastingdienst legt jullie afspraken schriftelijk vast.
Je kunt je financiële administratie zelf doen of uitbesteden. Uitbesteden van je boekhouding kan aan een boekhouder of accountant. Deze financiële specialisten helpen met het opzetten van je administratie. Ze geven ook advies en zijn op de hoogte van verschillende fiscale voordelen. Een goede boekhouder of accountant betaalt zichzelf vaak terug in bijvoorbeeld belastingvoordelen of besparingen. Bekijk de video ‘Een goede boekhouder is cruciaal’.
Gebruik het gratis ‘Handboek Ondernemen’ van de Belastingdienst. Het maakt je wegwijs in je fiscale rechten en plichten. Het legt bijvoorbeeld tot in detail uit welke eisen de Belastingdienst aan de administratie van je bedrijf stelt.