Dit jaar richten cybercriminelen zich steeds meer op kleine en middelgrote bedrijven (mkb). Vorig jaar lag de nadruk voornamelijk op grote bedrijven, maar dit jaar zijn de verschillen tussen beide marginaal geworden. Hoewel het risicoperceptie van grotere bedrijven aanzienlijk is gestegen, is dat van kleinere bedrijven hetzelfde gebleven.
ABN AMRO heeft onlangs onderzoek uitgevoerd onder 233 zakelijke klanten, wat heeft aangetoond dat de aandacht van cybercriminelen dit jaar in toenemende mate naar kleine bedrijven verschuift. Deze bedrijven doen echter weinig om deze trend aan te pakken en hun risicoperceptie is bijna hetzelfde gebleven. Het risicoperceptie van grotere bedrijven is daarentegen aanzienlijk gestegen. Ze zijn kwetsbaarder voor cyberaanvallen omdat ze doorgaans met meer partners werken, meer leveranciers hebben en meer klanten bedienen.
Steeds hogere cybersecuritystandaarden
Kleine bedrijven moeten nu hun risico op cyberveiligheid aanpakken. Niet alleen voor de continuïteit van hun bedrijf, maar ook om geen contracten mis te lopen als gevolg van nieuwe Europese regelgeving, onder andere. Hoewel de Europese NIS2-richtlijn niet van toepassing is op de kleinste bedrijven, kunnen grotere klanten hier vragen over hebben. Als kleinere bedrijven hun zaken niet op orde hebben, zullen grotere bedrijven snel op zoek gaan naar andere partners. In ieder geval gebruiken grotere bedrijven steeds vaker cybersecurity-standaarden en verwachten zij dat hun partners aan deze standaarden voldoen.
Phishing-campagnes nemen toe, A.I. speelt grote rol
Belangrijk is dat cybersecurity een topprioriteit wordt in bedrijven. Cybercriminelen maken in toenemende mate gebruik van innovatieve technologieën, zoals kunstmatige intelligentie om wachtwoorden te kraken. Ze worden ook beter in het ontwikkelen van overtuigende phishing-campagnes en programma’s die automatisch kunnen verbeteren. Om het groeiende bedreigingen van cybercriminaliteit tegen te gaan, is een integrale aanpak van cybersecurity vereist.