Fiscaal voordeel elektrische auto’s verlengd
Fiscaal voordeel elektrische auto’s verlengd

Fiscaal voordeel elektrische auto’s verlengd

Eigenaars van elektrische auto’s kunnen opgelucht ademhalen. het demissionaire kabinet kondigt aan dat het fiscaal voordeel van elektrisch auto’s op wegenbelasting voor langer blijft. Volgens bronnen binnen de politieke redactie van RTL Nieuws zal dit bekend worden gemaakt bij de presentatie van de voorjaarsnota. De belastingkorting zal de komende jaren geleidelijk worden afgebouwd. Pas in 2031 verdwijnt de korting volledig. De financiering hiervoor komt voort uit de bijdragen van bezitters van plug-in hybride auto’s.

De groei van het aantal elektrische voertuigen op de weg zorgt ervoor dat de inkomsten van de wegenbelasting dalen. Hierdoor ontstaat de noodzaak om wegenbelasting in te voeren voor elektrische auto’s. Op traditionele brandstoffen zoals benzine, gas en diesel worden aanzienlijke accijnzen en belastingen geheven. Dat levert aanzienlijke inkomsten voor de schatkist op.

Elektriciteitsverbruik levert daarentegen aanzienlijk minder inkomsten op voor de overheid. Om dit verlies aan inkomsten te compenseren worden bezitters van plug-in hybride auto’s nu eerder belast. Het kabinet vindt dat het invoeren van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s onvermijdelijk is. Toch wordt het fiscaal voordeel van elektrische auto’s verlengd. 

Hoe blijft de overheid elektrisch rijden stimuleren?

Het stimuleren van elektrisch rijden blijft een prioriteit, maar de regels gaan veranderen. Momenteel betalen eigenaren van elektrische auto’s geen wegenbelasting. Een maatregel die destijds werd ingevoerd om de verkoop van elektrische voertuigen te bevorderen. Deze stimulans is essentieel om de CO2-uitstoot van wegverkeer te verminderen en het klimaat te beschermen.

Vanaf volgend jaar wordt echter een geleidelijke verandering verwacht: in 2025 zal de wegenbelasting voor elektrische auto’s worden verhoogd naar 25 procent. Een jaar later komt er een volledige heffing van hetzelfde bedrag als benzine- en dieselrijders.

Belasting op gewicht: Uitdaging voor elektrische auto’s

Voor veel elektrische rijders zou belasting op gewicht een strop betekenen. Op basis van het gewicht wordt de motorrijtuigenbelasting bepaald. De elektrische auto’s met hun grote, zware accu vallen daardoor vaak in het hoogste belastingtarief.

Daarom is het verlengen van de korting op de wegenbelasting noodzakelijk, omdat anders te veel automobilisten in benzine- of dieselauto’s blijven rijden – of hun elektrische auto inruilen voor een wagen op fossiele brandstof.

Verhoogde belasting voor plug-in hybride auto’s

Met het voortduren van de gedeeltelijke korting op de wegenbelasting blijft de overheid inkomsten mislopen. Dit wordt dus aangepakt door de belastingtarieven voor plug-in hybride auto’s eerder te verhogen. Dat zijn auto’s met zowel een brandstofmotor als een stekker. Die kregen door hun deels elektrische motor ook belastingkorting.

Vanaf het komende jaar zullen eigenaren van plug-in hybride auto’s het volledige bedrag aan wegenbelasting moeten betalen, in plaats van de huidige 50 procent.

Inhoud

De CijferWijzer

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws op
het gebied van ondernemen, financiële zaken en administratie.