Waar moet je op letten met het gebruiken van ChatGPT?
Waar moet je op letten met het gebruiken van ChatGPT?

Waar moet je op letten met het gebruiken van ChatGPT?

ChatGPT is pas iets ouder dan 1 jaar (2022) en iedereen heeft het er al over. Het programma dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. A.I. Het kan kennis delen, teksten schrijven en zelfs advies geven. Dat advies moet je overigens wel met een korreltje zout nemen. Het programma is nog volop in ontwikkeling en de gratis versie heeft maar toegang tot 2022. Dat wil zeggen dat alles na 2022 niet meegenomen wordt in zijn antwoorden.

Het programma is in staat om hele teksten te schrijven. Van websitecode tot aan persberichten, blogs en content. Superhandig voor ondernemers die geen copywriter willen inhuren zou je denken. Toch zijn er zeker wat dingen om rekening mee te houden bij het gebruik van ChatGPT. Die gaan we in dit artikel toelichten. Maar eerst, laten we ChatGPT vooral zelf even aan het woord:Waar moet je op letten met het gebruiken van ChatGPT

Hoe kan ChatGPT dit allemaal?

Zoals ChatGPT in de afbeelding al uitlegt heeft het ongelofelijk veel teksten gelezen. Gelukkig waarschuwt het programma zelf al dat het fouten kan maken. Dat lezen en leren om daar vervolgens ‘nieuwe teksten’ van te maken is dus kunstmatige intelligentie. Je stelt de Chatbot een vraag of ‘prompt’ en krijgt antwoord. Dus ben je op zoek naar lekkere recepten met pindakaas, of wil je weten wat er allemaal in een businessplan hoort? ChatGPT kan met het volste zelfvertrouwen antwoord geven. De vergelijking met een zoekmachine is snel gemaakt. Hij heeft antwoorden op het internet gevonden en creëert op basis daarvan een nieuwe tekst.

Wat zijn de regels en risico’s

Er zijn dus nog geen specifieke of speciale wetten geschreven voor het gebruik van ChatGPT. Het probleem en de risico’s liggen bij bestaande regelgeving:

Auteursrecht

ChatGPT genereert teksten op basis van wat het online vindt. Maar je denkt al snel dat het om nieuwe teksten gaat toch? Dat is lang niet altijd het geval. Hij maakt namelijk veelvoudig gebruikt van teksten waar auteursrecht op zit. Dus teksten die ChatGPT schrijft kan auteursrechtelijk beschermd zijn. Daarnaast zijn de teksten die je laat schrijven door de A.I. niet beschermd. Dus iedereen kan dezelfde tekst ontvangen en delen, zonder problemen.

AVG

Europa neemt privacy en gegevensbescherming steeds serieuzer. ChatGPT is een Amerikaans bedrijf en daar zijn de regels toch net iets anders. Dus riskeer geen boete, want de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt steeds strenger gecontroleerd. Het is daarom ook belangrijk om voorzichtig te zijn met wat je verteld aan ChatGPT. Deel geen gegevens die gevoelig zijn of je bedrijf schade kunnen doen. Hij verzamelt alles en dat betekent dus ook het gesprek dat jij met de Chatbot voert.   

Onbetrouwbare teksten

Dus ChatGPT gebruikt alles wat het aan kan komen als informatiebron. Dat zijn een hoop gegevens. De gegevens die het met jou deelt zijn gekozen door de A.I. En hier zit voorlopig de grootste risicofactor. ChatGPT heeft niet de waarheid in pacht. Het kan heel overtuigend en vol zekerheid glashard tegen je liegen. Dus elke tekst die het je oplevert moet gecontroleerd op waarheid worden.

Tip: Wil je controleren of andere bedrijven tekst inzetten die gemaakt is door ChatGPT? Dan is er al een A.I. tool die er een inschatting van kan maken. Controleer het bijvoorbeeld met een online AI-detector.

Uitsluiten van doelgroepen

Wanneer je als ondernemer ChatGPT inzet voor marketing of communicatie is het ook opletten. De Chatbot kan prachtige teksten schrijven, maar haalt zijn data voornamelijk uit Amerika en Europa. Wat zoveel betekent als, je sluit waarschijnlijk doelgroepen uit. Die worden niet meegenomen in zijn antwoorden of data. Dit kan je een ander beeld geven dan wat de werkelijkheid is.

Invloed op SEO

Teksten die zijn gegenereerd met ChatGPT kunnen minder goed scoren in zoekmachines. Met de nadruk op kunnen. De Chatbot kan teksten heel goed optimaliseren voor SEO. Maar originele teksten scoren beter in Google. Daarnaast is Google bezig met het ontwikkelen van A.I. Als iedereen gegenereerde teksten online zet, dan wil Google daar iets tegen doen. Dus wordt andere content straks belangrijker. Houdt hier rekening mee.

De toekomst van ChatGPT

Veel bedrijven hebben al moeite genoeg met het digitaliseren van de onderneming. Daarnaast hangt er wet- en regelgeving boven het hoofd van ChatGPT. De toekomst van A.I. kan dus nog alle kanten op. Maar helemaal weg zal het niet gaan. Zorg daarom dat je de belangrijkste ontwikkelingen erover goed volgt. Je hoeft geen Tech goeroe te worden, maar weten wat A.I. voor jouw onderneming kan betekenen is belangrijk. Bepaalde taken worden straks efficiënter en dat geeft ondernemers meer tijd. Tijd die je maar al te graag aan andere taken besteed. Daarnaast is het een interessante bron ter inspiratie voor ondernemers.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van kustmatige intelligentie en efficiënt werken. Kunnen we je eventueel helpen met digitaliseren of automatiseren van je boekhouding, dan kun je vrijblijvend contact opnemen.

Inhoud

De CijferWijzer

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws op
het gebied van ondernemen, financiële zaken en administratie.