Jaarlijkse compensatie voor kosten eHerkenning

Ondernemers die aangifte moeten doen via eHerkenning krijgen jaarlijks een compensatie voor het inlogmiddel van € 22,40 tot het moment dat er een nieuw inlogmiddel wordt ingevoerd. Dit heeft staatssecretaris Van Rij van Financiën op Kamervragen geantwoord.

De Belastingdienst laat steeds meer aangiftes lopen via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk, en om daar binnen te komen is eHerkenning verplicht. De loonaangifte en de aangifte vennootschapsbelasting lopen al een paar jaar via dit nieuwe portaal, en sinds dit jaar geldt dat ook voor de BTW-aangifte van bv’s. Op de eHerkenning is echter de nodige kritiek, omdat het geld kost om de digitale sleutel aan te schaffen in tegenstelling tot DigiD. Dat ondernemingen moeten betalen om iets te doen wat verplicht is, namelijk aangifte doen, stuit menigeen tegen de borst. Eenmanszaken kunnen wel blijven inloggen met DigiD.

Hoge Raad moet verplichting beoordelen

In juni van dit jaar gaf de advocaat-generaal (A-G) aan dat de Hoge Raad moet beoordelen of het digitale inlogmiddel eHerkenning verplicht gesteld kan worden voor de aangifte. In tegenstelling tot de rechtbank denkt de A-G namelijk dat de wettelijke basis voor die verplichting er wél is. Die rechtbank had namelijk geconcludeerd dat er geen wettelijke basis was voor het feit dat een bv moest betalen om aangifte te kunnen doen.

Vergoeding van € 22,40 krijgen

Over het oordeel van de A-G zijn Kamervragen gesteld en in een brief heeft Van Rij gezegd dat ondernemers die eHerkenning alleen inzetten voor het doen van aangifte een keer per jaar een vergoeding kunnen krijgen van € 22,40. Dit is het bedrag dat eHerkenning kost bij de goedkoopste aanbieder. Het kabinet is nog druk doende met het zoeken naar een nieuw publiek inlogmiddel. Zolang dat er niet is kunnen ondernemers dus een compensatie voor de kosten van eHerkenning krijgen.

Bron: BV Rendement

De CijferWijzer

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws op
het gebied van ondernemen, financiële zaken en administratie.