Regeldruk blijft een groeiende last voor mkb-ondernemers

Regeldruk blijft een groeiende last voor mkb-ondernemers

Regeldruk blijft een groeiende last voor mkb-ondernemers

Regeldruk is een groeiende last voor mkb-ondernemers. De stapel verplichtingen groeit onderhand sneller dan je omzet. Formulieren, controles en rapportages kosten uren die je liever aan klanten of personeel besteedt. Veel regels zijn er met een reden, maar voor het mkb stapelt de administratie zich op. Tijdens Prinsjesdag 2025 kondigde het kabinet niet alleen nieuwe verplichtingen aan, maar ook een ambitie om 20% minder regeldrukkosten te realiseren en 500 regels te schrappen. Dat geeft ruimte voor hoop. De politiek lijkt te luisteren en er komt mogelijk verlichting, al moet de praktijk nog bewijzen of beloftes worden omgezet in echte lastenverlichting.

Inhoudsopgave

Wat is regeldruk voor het mkb?

Regeldruk voor het mkb gaat over de tijd, kosten en energie die je kwijt bent aan het naleven van wetten en regels. Voor het mkb gaat het om loonadministratie, belastingaangiftes, subsidies aanvragen en duurzaamheidseisen. Grote bedrijven hebben hier vaak aparte afdelingen voor. Jij moet het meestal zelf doen, of met hulp van je administratiekantoor. De belofte om honderden regels te schrappen raakt dus direct jouw dagelijkse praktijk.

Waarom nu extra zwaar?

Met Prinsjesdag 2025 werd duidelijk dat de regeldruk voor het mkb niet vanzelf afneemt. Aan de ene kant kondigde het kabinet een aanpak aan waarbij 500 regels worden geschrapt of vereenvoudigd. Aan de andere kant komen er weer verplichtingen bij…

Het huidige doel is in ieder geval een daling van 20% in de regeldrukkosten. Welke regels verdwijnen, is nog niet helemaal duidelijk. Genoemd zijn de rittenregistratie (WPM) voor het mkb, onderdelen van de AVG, re-integratieverplichtingen en de bijschrijfplicht in de horeca. Dit geeft ondernemers hoop, maar ook onzekerheid: je weet nog niet precies welke verlichting komt en wanneer. Daarbij speelt ook het lage vertrouwen in de politiek. Ondernemers willen eerst zien dat er echt regels verdwijnen voordat ze geloven dat dit meer is dan een belofte.

Ook zijn er dus nieuwe verplichtingen, zoals de CO2-rapportageplicht voor bedrijven met personeel, strengere controle op schijnzelfstandigheid en extra eisen bij loonheffingen. Elke maatregel heeft een doel, maar samen veroorzaken ze alsnog meer regeldruk. Het contrast tussen nieuwe verplichtingen en de belofte om 500 regels te schrappen maakt duidelijk dat de regeldruk voorlopig een belangrijk thema blijft.

Voorbeelden van regeldruk uit de praktijk

Een bouwbedrijf met twintig medewerkers moet maandelijks rapporteren over energieverbruik en afvalstromen. De administratie daarvan kost zoveel tijd dat er een extra parttimer is aangenomen. In de retail krijgen ondernemers te maken met strengere eisen rond personeelscontracten, wat leidt tot extra advieskosten. 

Je ziet in de praktijk ook dat regels elkaar soms in de weg zitten. Een bouwbedrijf kan tegelijk te maken hebben met verplichtingen rond afvalregistratie en duurzaamheidsrapportage die elkaar overlappen, waardoor dubbele administratie ontstaat. In de horeca kunnen voedselveiligheidsregels botsen met andere controles, waardoor er meer werk is zonder extra resultaat. Dit soort voorbeelden laten zien dat regeldruk niet altijd doelmatig is en dat het schrappen van regels echt verschil kan maken.

“Een gemiddelde mkb’er besteedt nu zo’n 7 uur per week aan regeldruk. Als de beloofde 20% reductie wordt gehaald, scheelt dat ongeveer 1,4 uur per week – ruim 70 uur per jaar. Dat zijn bijna twee volle werkweken die je terugwint.”

Risico’s van te grote regeldruk voor het mkb

De grootste valkuil is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ondernemers die verplichtingen missen, riskeren boetes of naheffingen. Ook zorgt de druk voor stress en minder ruimte om te ondernemen. Je merkt dat elk kabinet zijn eigen regels toevoegt. Door de jaren heen zijn regels op regels gestapeld. Soms werken ze elkaar zelfs tegen of leveren ze nauwelijks nog doelgericht voordeel op. Het is vaak makkelijker om een nieuwe regel te maken dan om oude regels te schrappen. Dat verklaart waarom regeldruk nu zo voelbaar is. En zolang niet duidelijk is welke van de 500 beloofde regels verdwijnen, blijft de onzekerheid groot. Ondernemers voelen daardoor vaak dat ze in een wachtkamer zitten: belast door huidige verplichtingen, maar nog zonder duidelijk zicht op de verlichting die is beloofd. Dat is ook onderdeel van het ondernemingsklimaat. Wat dus momenteel onder druk staat.

Wat kun je doen?

Helemaal ontlopen kun je de regels niet. Maar je kunt het slimmer aanpakken. Digitaliseer processen waar mogelijk: automatisering scheelt tijd. Kijk kritisch naar welke verplichtingen echt voor jouw bedrijf gelden: misschien vallen sommige straks onder de 500 regels die verdwijnen. Werk samen met een adviseur die wijzigingen op de voet volgt. Zo weet je op tijd welke verlichting er komt en kun je er direct van profiteren.

Bij CijferAdvies helpen we ondernemers grip te krijgen op regeldruk. We volgen welke regels veranderen en vertalen dat naar praktische oplossingen die tijd en kosten besparen. Denk aan slimme software die processen automatiseert en persoonlijke begeleiding om je administratie overzichtelijk te houden.

Tijd om de regeldruk voor het mkb te verlichten

De belofte van Prinsjesdag 2025 is dat ondernemers straks minder druk voelen. Als het politiek zijn woord houdt en er 500 regels verdwijnen, scheelt dat je uren en kosten. Het is een kans om processen eenvoudiger te maken en meer ruimte te krijgen voor groei.

Wil jij weten hoe je regeldruk in jouw bedrijf kunt beperken en welke regels mogelijk verdwijnen? Plan een kennismaking met CijferAdvies. Samen zorgen we dat je minder tijd kwijt bent aan papierwerk en weer meer bezig bent met ondernemen. Zo ben je voorbereid op verplichtingen die blijven én profiteer je direct van de verlichting die in de pijplijn zit. Tegelijkertijd moeten we eerlijk zijn: veel ondernemers hebben weinig vertrouwen in de politiek. Hoop alleen is niet genoeg. Eerst moet er geleverd worden voordat het vertrouwen terugkeert.

Bronnen

  • Rijksoverheid – “Prinsjesdag 2025: ondernemen moet lonen” – rijksoverheid.nl (16 september 2025)
  • Rijksoverheid – “Kabinet: regeldruk ondernemers omlaag met stevige nieuwe aanpak” – rijksoverheid.nl (5 september 2025)
  • RVO – “Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit” – rvo.nl (augustus 2025)
  • MKB-Nederland – “Regeldruk neemt toe voor mkb” – mkb.nl (september 2025)
  • CBS – “Ondernemers besteden uren aan administratieve lasten” – cbs.nl (juni 2025)