Houd je webshop veilig en betrouwbaar: Voorkom boetes en bescherm je klanten
Houd je webshop veilig en betrouwbaar: Voorkom boetes en bescherm je klanten

Houd je webshop veilig en betrouwbaar: Voorkom boetes en bescherm je klanten

Houd je webshop veilig en betrouwbaar: Voorkom boetes en bescherm je klanten

Verkoop je online producten of diensten, bijvoorbeeld via een webshop, Bol.com of Amazon? In 2024 wordt het behouden van het vertrouwen van je klanten steeds belangrijker. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste regels. Er is sinds 2022 veel veranderd rondom reviews, prijsbeleid, aanbiedingen, vergelijkingssites en ‘gratis’ digitale diensten. Hoe houdt jij je webshop veilig en betrouwbaar?

Table of Contents

Ondanks de nieuwe regels blijkt uit onderzoek dat wanpraktijken, zoals nepkortingen en misleidende informatie nog steeds voorkomen. Daarom worden de regels rondom transparantie en eerlijkheid constant bijgewerkt. Klanten willen een veilige webshop die betrouwbaar overkomt. Als online verkoper wordt van je verwacht dat je jouw klanten beschermt en informeert. Door deze verantwoordelijkheid serieus te nemen, kun je niet alleen je reputatie verbeteren, maar ook het vertrouwen van je klanten behouden.

Transparante webshop reviews

De reviews op je webshop moeten van echte klanten afkomstig zijn. Geef daarom aan hoe je de reviews controleert. Controleer je verdachte patronen? Je krijgt bijvoorbeeld veel reviews in een hele korte periode. Of je ontvangt reviews met identieke teksten. Dat zijn tekenen dat er misschien iets aan de hand is.

Vermeld ook duidelijk hoe je positieve en negatieve reviews verwerkt. Wees transparant over sponsoring, betaalde beoordelingen en je controle methode. Het is bijvoorbeeld verboden om valse consumentenbeoordelingen op sociale media te tonen. Gekochte likes vallen hier ook onder. Door uitgebreider te informeren zijn consumenten instaat om een betere beoordeling te maken. Het geeft ze ook meer vertrouwen in je webshop. Hierdoor kom je over als een veilige webshop. 

Je kunt hiervoor gebruik maken van reviewpartijen. Denk aan TrustPilot, feedback company of Trustmaster.

Een gepersonaliseerd aanbod voor je klant?

Je wilt graag een gepersonaliseerd aanbod doen richting je klanten. Daarvoor gebruik je recente zoekopdrachten, eerder aankopen locatiegegevens of andere informatie. Dan is het belangrijk om je klanten te informeren, vóórdat ze iets kopen. Dat kan al met een pop-up melding op de betaalpagina.

Wees transparant met kortingen

Het vaststellen van kortingen is aan strikte regels gebonden. Je kunt niet zomaar een willekeurige prijs als referentie nemen voor het geven van korting. Als je adverteert met een korting van ‘van-voor’, dan moet je uitgaan van de laagste prijs die je ten minste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie hebt gehanteerd voor dat artikel. Het is niet toegestaan om de prijs een week voor de kortingsperiode te verhogen om deze vervolgens weer te verlagen.

Wel mag je korting tonen in vergelijking met de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product. Wees daarom scherp op je kortingen.

‘Gratis’ online diensten aanbieden?

De meeste webshops maken gebruik van e-mailmarketing, nieuwsbrieven of andere ‘gratis’ diensten. Hiervoor schrijven klanten zich in met hun persoonlijke gegevens. Je geeft tegenwoordig aan hoe lang zij vastzitten aan deze ‘verbintenis’ en hoe zij zich kunnen afmelden. Consumenten mogen binnen 14 dagen zonder reden op te geven stoppen met je dienst. Dat betekent voor jou als aanbieder dat je onmiddellijk stopt met het verwerken van hun gegevens en dat je ze verwijdert. Daarmee houdt je ook je webshop veilig en de gegevens relevant.

Verkoop je op online marktplaatsen?

Als verkoop op een online marktplaats zoals Bol.com of Amazon zijn er ook regels waar je aan moet voldoen. De klant moet bijvoorbeeld weten dat ze direct met jouw bedrijf zaken doen. Dit betekent dat klanten voorafgaan hun aankoop moeten weten met wie zij zaken doen. Je moet bijvoorbeeld zorgen dat de geldende voorwaarden goed zichtbaar zijn op de productpagina of betaalpagina.

Je bent ook verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat alle producten voldoen aan de geldende regels en veiligheidsnormen. Hieronder valt ook het naleven van specifieke regels rondom de verkoop van mogelijk onveilige producten. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij de online marktplaats.

Door je als verkoper aan deze regels te houden voorkom je niet alleen boetes. Je reputatie op het platform stijgt en het vertrouwen van je klant groeit. Hierdoor kom je beter in de ranking te staan van de online marktplaats. Ook betrouwbare reviews spelen een grote rol op deze platforms.

Aftelklokjes gebruiken

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) meldt dat consumenten op grote schaal worden misleid door aftelklokken op websites. Deze klokken suggereren dat een aanbieding slechts voor een beperkte tijd beschikbaar is. De aanbieding blijft vervolgens na afloop van de countdown gewoon gelden. Dit is in strijd met de wet. De ACM benadrukt: ‘Het is toegestaan om consumenten te verleiden, maar niet om ze te misleiden.’

CijferAdvies houdt je webshop veilig

Zorg dat jouw webshop voldoet aan de geldende regels en voorkom boetes. Bij CijferAdvies staan we klaar om jou te helpen met administratieve en btw-kwesties. Zo kun je met een gerust hart ondernemen. Neem vandaag nog contact met ons op voor advies op maat en maak van jouw webshop een succes.

Inhoud

De CijferWijzer

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws op
het gebied van ondernemen, financiële zaken en administratie.